Zonne-energie

Zonne-energie is de energie van de zon in de vorm van licht en warmte. Het daadwerkelijk omzetten en toepassen van deze energie wordt steeds belangrijker en urgenter. Het licht van de zon wordt benut in zonnepanelen. De warmte van de zon wordt benut in zonnecollectoren, oftewel zonneboilers.

Kortingsactie Zonnepanelen (dec 2023)

Wil je aan de slag met zonnepanelen? Voor zonnepanelen hebben we in 2021 twee goede aanbieders geselecteerd. Zijn hebben inmiddels tientallen daken in onze wijk voorzien van
zonnepanelen. Ze doen nu opnieuw een aanbod voor onze buurt. Wil je ervaringen weten van mensen waar al geïsoleerd is door deze bedrijven, stel je vraag dan in de SocialApp.

SamenStromen (voorheen Zonnet) – Kortingsactie voor Weltevreden
Bongo SolarAanbodPrijzen voor Weltevreden en andere buurtcollectieven

Zonnepanelen

In 2023 zijn zonnepanelen vooral negatief in het nieuws. We lezen dat het elektriciteitsnet vol zit, waardoor je je zonnestroom niet kunt verkopen. En energieleveranciers verlagen hun tarieven of brengen kosten in rekening voor eigenaren van zonnepanelen.

Het klopt dat de winst die mensen maken met hun zonnepanelen de komende jaren mogelijk wat zullen dalen, en dat de opbrengsten wat onzekerder zijn dan in het verleden (dat geldt overigens voor de hele energiemarkt).

Maar als we naar het hele plaatje kijken, blijven zonnepanelen nog steeds een uitstekende investering. Lees bijvoorbeeld het onderzoek van Milieu Centraal. De verwachting is dat je panelen ook in de toekomst in 6 tot 10 jaar “terugverdient”. Dat betekent dat je na die periode net zoveel hebt bespaard op je energierekening als de kosten van de aankoop en installatie. Doordat panelen zeker 15 jaar meegaan, verdien je de jaren erna flink op de panelen. Een uitstekende investering dus, zelfs als je het alleen maar voor het geld zou doen. Want zonnepanelen dragen daarnaast natuurlijk bij aan een lagere CO2-uitstoot, wat helpt voor ons klimaat.

Zonnecollectoren

Zonnecollectoren gebruiken de warmte van de zon, de thermische energie, om water te verwarmen. Dit verwarmde water wordt opgeslagen in een zonneboiler, en kan daarna bijvoorbeeld worden gebruikt in de badkamer. Zo’n zonneboiler wordt meestal gekoppeld aan een combiketel die het gebruikte water op de gewenste temperatuur brengt als het warme water in zonneboiler verbruikt is.